Aankomst op Ambon - Reisverslag uit Ambon, Indonesië van Martha Nahumury - WaarBenJij.nu Aankomst op Ambon - Reisverslag uit Ambon, Indonesië van Martha Nahumury - WaarBenJij.nu

Aankomst op Ambon

Door: Martha en Andre

Blijf op de hoogte en volg Martha

15 Januari 2017 | Indonesië, Ambon

1 Verslag rondreis Ambon - Papua (3)
januari / februari 2017

Aankomst Ambon:

Op zondag 15 januari verlieten we in alle vroegte met een taxi ons huis op Bali voor een rondreis van 3-4 weken op Ambon en Papua. Na een omslachtige vliegreis met een overstap in Surabaya en Makassar landden we in de loop van de middag op het vliegveld van Ambon. Daar stonden neef Tjo en zijn vrouw Omi ons al op te wachten. Met een gecharterd busje reden we richting Passo. Even een kleine omweg genomen om de de nieuwe merah-putih brug van dichtbij te kunnen bekijken. Boven op de brug even uitgestapt voor wat foto's. Inderdaad een fraai bouwwerk, met een prachtig uitzicht over de baai van Ambon.
In Passo aangekomen even de rest van de familie begroet: de kinderen Lisa en Stevan, nicht Etji met haar zoon Arnolis en verder nog de dochter van een andere nicht van Martha, Tina. Na het eten met Arnolis de afspraak gemaakt om de volgende dag te gaan snorkelen in Morela. Een van de mooiste snorkelplekken op Ambon. Na het bijkletsen en uitdelen van de cadeautjes (o.a. de meegebrachte kleding) vroeg naar bed. Lekker geslapen, hoewel we 's morgens om 5.00 uur al wakker werden van keiharde Rohani-muziek vanuit de nabij gelegen kerk (en dat voor een gewone maandagochtend). Vroeger waren het toch alleen de moskeeen die zo vroeg op de ochtend opriepen tot gebed, maar blijkbaar willen sommige kerken niet achterblijven.
De volgende dag was het aanvankelijk wat regenachtig en het leek erop dat het toch niet de ideale dag was om te gaan snorkelen. Net zoals in andere delen van Indonesie is het weer (door de klimaatverandering?) toch wat onvoorspelbaar geworden. Tegen het middaguur werd het echter droog. Reden voor Arnolis en ik om toch maar op de gehuurde scooter te stappen, richting Morela. Martha zou met Etji en Lisa gaan winkelen.

Arnolis is een goedlachse jongeman, met wie het leuk is dingen te ondernemen. HIj heeft inmiddels werk gevonden op een vliegveld in de buurt van Wamena, hartje Papua, waardoor we hem niet zo vaak meer ontmoeten. Maar hij heeft de kerstdagen op Ambon kunnen doorbrengen. Met gepaste snelheid rijdt hij de scooter richting de noordkust van het eiland Ambon. Een mooi tochtje, deels door een dicht bebost bergachtig gebied. Vanaf Hitu de kustweg naar Morela genomen. Vlak na Morela zijn een aantal mooie baaien waar vooral in het weekend dagrecreatie plaatsvindt. Het is vandaag echter maandag, dus wij zijn bijna de enige bezoekers. Bij een mooie baai de scooter geparkeerd en ons omgekleed. Ik had voor Arnolis ook een duikbril meegenomen, maar die bleek hem jammer genoeg niet goed te passen. Dus toen toch maar zelf verder de zee in gezwommen. Honderd meter uit de kust begon inderdaad een prachtig koraalgebied. Nog honderd meter verder gezwommen, toen opeens een kleine haai van ruim een meter rondjes om me heen ging zwemmen. Fascinerende beesten, maar in m'n eentje blijf ik het wel een beetje eng vinden. Toch maar weer terug langzaam gezwommen richting het veilige strand. Met Arnolis nog enkele andere snorkelplekken bekeken, maar die bewaren we voor een volgende keer.
Via de prachtige kustweg verder gereden richting het strand van Liang. Een paar jaar geleden was deze weg nog nauwelijks begaanbaar, maar er is veel geinvesteerd in bruggen. Op veel plekken langs de weg inmiddels eenvoudige behuizing en tuinen van nieuwe bewoners (vaak afkomstig van andere eilanden, vooral Sulawesi). Ook op het mooie strand van Liang is het rustig. Jammer genoeg was de verkoopster van de heerlijke es-sirup-kelapa vandaag niet aanwezig. Toen maar rudjak genomen, ook lekker. Vanaf Liang heb ik het stuur van Arnolis overgenomen. Even wennen zo'n versnellingsmotor zonder koppeling, maar het ging verder prima, en om 18.30 uur waren we weer terug in Passo.
De volgende dag opnieuw de scooter gehuurd. Nu om samen met Martha een tochtje over het zuidelijk deel van het eiland te maken. Eerst even een bezoekje aan nicht Mien en haar man Sam. Mien was zelf nog niet thuis, zij werkt in het ziekenhuis van Hutumuri, maar haar schoondochter Lady maakte snel even een maaltijd voor ons klaar. Later kwam Mien thuis van haar werk, en konden we even bijpraten. Maar niet lang, want we wilden die middag nog een aantal andere plekken bezoeken. Eigenlijk vindt Mien het maar niets, wij met z'n tweeen op die scooter. Ons volgende stop was in Hukurila. Hier woont de dochter van een halfzus van Martha, usi Roos de Fretes, wiens man vorig jaar onverwacht was overleden. Dus het was ook een beetje een condeolance-bezoek. Ze was blij verrast ons te zien. We vertelden haar dat we op weg waren naar het bergdorp Ema. Omdat de weg er naar toe niet helemaal in orde was, vond ze het eigenlijk beter dat haar zoon Denny verder met ons mee ging. Zo gezegd zo gedaan, met z'n drieen en met 2 scooters vervolgden wij onze tocht. De weg viel eigenlijk toch wel mee, alleen op bepaalde gedeeltes behoorlijk stijl omhoog. In Ema aangekomen, het huis van een collega uit Assen bekeken, waar vandaan een mooi uitzicht op de zuidkust van het eiland. In het dorp zelf was juist een bruiloft aan de gang. Hoewel wij helemaal niemand kenden, werden we gastvrij onthaald en getrakteerd op een frisdrankje en een snack. Daarna verkwikt onze reis vervolgd en weer afgedaald naar de kust. Daar afscheid genomen van Denny en de reis vervolgd richting Soya. Ook nu weer een prachtige weg, maar op bepaalde plekken zo stijl, dat Martha van de scooter moest. De scooter is ook maar 125 cc en je moet echt in de 1e versnelling de berg op, anders trekt ie het niet.
Vanaf Soya verder afgedaald naar Ambon-stad. We wilden in de wijk Batu-meja een nicht van Martha bezoeken. Na enig zoeken het betreffende huis gevonden, maar er was helaas niemand thuis. De buurvrouw wist te vertellen dat de familie (Au en haar man Semmy) inmiddels is verhuisd naar Latuhalat. Dat was ons voor vandaag toch wel wat te ver, dus besloten we terug te keren naar Passo, waar we mooi voor het donker arriveerden. Al met al, een geslaagd tochtje. Die avond onze koffers opnieuw geordend, want de volgende dag zouden we afreizen naar Aboru, voor een verblijf van 1 week in het geboortedorp van Martha's ouders.